V tem tednu ste v poštne nabiralnike prejeli novo številko občinskega glasila Kopitarjev glas, v kateri je objavljen tudi intervju z ravnateljem Osnovne šole Vodice, Juretom Grilcem. Ker je bilo v občinskem glasilu mogoče vključiti le del odgovorov, celoto ponujamo v branje na spletni strani. Intervju je bil opravljen v prvi polovici meseca maja, zato se odgovori nanašajo na takrat znane informacije in priporočila državnih institucij.
Virus je šolam naložil precejšnji izziv. Hitra ocena izobraževanja na daljavo?
V petek, 13. 3. 2020, smo se v Osnovni šoli Vodice na hitro sklicanem sestanku učiteljskega zbora v času glavnega odmora odločili, da s ponedeljkom, 16. 3. 2020, začnemo z izobraževanjem na daljavo. Ker smo si učitelji že pred leti izdelali osebne (razredne) spletne strani v Google Sites, je padla odločitev, da dnevno objavljamo učno vsebino na spletnih straneh. Učiteljice prvega in deloma drugega triletja, pa so s starši učencev navezale stike preko e-pošte in na ta način pošiljale učno gradivo in vsa potrebna navodila. Menim, da smo se v danih razmerah dobro znašli in nismo izgubili niti enega učnega dneva. Vsekakor smo bili prepričani, da se bomo po 14 dnevih vrnili v šolske klopi. A razsežnost koronavirusa se je šele dobro pokazala, ukrepi so se zaostrovali. Po desetih delovnih dnevih izobraževanja na daljavo je ob sugestijah nekaterih staršev padla odločitev, da bi začeli izvajati pouk na daljavo tudi v obliki videokonferenc. Posamezni učitelji so preizkusili aplikacijo Zoom, na pobudo učiteljice matematike in fizike, gospe Klavdije Cof Mlinšek in njenega moža, gospoda Matjaža Cofa, pa smo se v petek, 27. 3. 2020, moja malenkost in prej omenjena dva, odločili, da vzpostavimo pouk v obliki videokonferenc preko aplikacije Microsoft Teams. Konec tedna je bil zares delaven, saj je bilo potrebno kreirati uporabniška imena za vse zaposlene in nato še za vseh 543 učenk in učencev. Ekipi se je v začetku tretjega tedna pouka na daljavo pridružila še šolska računalničarka, gospa Barbara Kermavner, z nasveti in sugestijami pa je naše pionirske začetke podpiral starše naših učencev, gospod Boštjan Stražar, sicer zaposlen v podjetju Microsoft Slovenija. Sredi tretjega tedna smo z učenci 8. in 9. razredov nekateri učitelji izvedli že prve seje v Teamsih. Kot učitelj ene od skupin matematike v 9. razredu moram reči, da je bil odziv učencev izjemen. Take zbranosti, zavzetosti in zanimanja zares nisem pričakoval. Osebno se mi zdi pouk na daljavo v obliki videokonferenc primeren za učence predmetne stopnje, zlasti za zadnje triletje. Vsekakor pa se z videokonferencami ne sme pretiravati, saj morajo po videorazlagi učenci snov prepisati še v svoje zvezke in samostojno rešiti tudi kako nalogo. Da pa so učenci lahko sledili pouku v obliki videokonferenc, je bilo potrebno vsem zagotoviti ustrezne računalnike. Na šolo je prišlo 11 prošenj, ki smo jih skupaj z Javnim podjetjem Komunala Vodice, d.o.o. in Občino Vodice tudi realizirali. Za mlajše učence, ki računalniško še niso najbolj opismenjeni, pa se je izkazalo za boljše, podajanje navodil in učnega gradiva preko e-pošte oziroma v obliki objav na učiteljevih spletnih straneh. Vsekakor pa so se številne razredničarke s svojimi razredi slišale in videle vsaj na razredni uri, mnoge pa tudi večkrat v tednu. Menim, da so se vsi moji sodelavke in sodelavci močno potrudili ter na najboljši način učenkam in učencem posredovali najrazličnejše snovi, ki so jo le-ti v večini primerov dobro usvojili. Vsekakor pa velja poudariti, da je izobraževanje v šolskih prostorih zagotovo težko nadomestljivo še s tako sodobno tehnologijo. Očesni stik, živa komunikacija, gestikulacija, obrazna mimika in še marsikaj so pri pouku na daljavo žal izostali.
Kako si predstavljate zadnje tedne šole, zdaj ko naj bi se nekateri vrnili v šolo?
S ponedeljkom, 18. 5. 2020, v šolo vstopajo učenci prvega triletja, teden dni kasneje še učenci 9. razredov. Vsi ostali učenci; torej učenci od 4. do 8. razreda, bodo šolsko leto zaključili z izobraževanjem na daljavo. Vsekakor je bila ves ta čas moja največja želja, da se v šolske prostore vrnejo vsi učenci in da šolsko leto zaključimo na utečen način. A žal je stroka presodila, da razmere ne dopuščajo vrnitve v celoti. Razumljivo je, da so šole odprle vrata za najmlajše učence, saj številni starši začenjajo s službami in so se začele pojavljati težav z varstvom. Učencev, ki so mlajši od 8 let pa ni mogoče puščati samih doma od 6.30 pa vsaj do 15.30. Bo pa izvajanje vseh šolskih dejavnosti zelo oteženo, saj so ukrepi, ki jih je predpisal Nacionalni inštitut za javno zdravje dokaj ostri. V razredih bo po priporočilu Nacionalnega inštituta za javno zdravje le po 15 učenk in učencev, kar bo velik organizacijski zalogaj. Izpostaviti je namreč potrebno, da bo morala biti več kot polovica učiteljev na razpolago učencem, ki se bodo še naprej izobraževali na daljavo.
Kako bo delo potekalo?
Vsekakor bo naše prvo vodilo, da se bo skrbelo za higieno, saj nam bo le striktno izvajanje higienskih ukrepov zagotavljalo, da se s koronavirusom ne bi kdo okužil. Za učence do 12 leta starosti zaščitne maske niso predpisane, starejši učenci in zaposleni bodo morali v notranjosti šole nositi zaščitne maske, iz priporočil Nacionalnega inštituta za javno zdravje pa je razbrati, da devetošolcem zaščitnih mask v učilnicah ne bo potrebno nositi. V vseh prostorih bo na voljo razkužilo. Pomembno bo, da si bodo učenke in učenci pred vsemi obroki temeljito umili roke, si jih razkužili in na ta način preprečili morebiten prenos okužbe. Ker se bo šolsko leto prevesilo v zaključno fazo, bo potrebno oceniti znanje in ocene tudi zaključiti. Številni učenci so po mojem osebnem prepričanju ravnali zelo modro že v mesecu aprilu, saj so se samoiniciativno dogovorili z učitelji in so pri nekaterih predmetih že pred prvomajskimi počitnicami pridobili ocene. Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja je bil nekoliko prilagojen, tako da v tem šolskem letu zadostuje v drugem ocenjevalnem obdobju le ena ocena in le-ta je lahko pridobljena na najrazlične načine. Večina učiteljev naše šole se je odločila za ustno ocenjevanje znanja preko aplikacije Teams, nekateri so ocenjevali praktične izdelke (tehnika, likovna umetnost, obvezni in neobvezni izbirni predmeti), referate, možno pa je pisati tudi teste na daljavo. Učencem, ki bodo smeli prestopili šolski prag, pa bo omogočeno ocenjevanje, ki smo ga bili vajeni pred začetkom epidemije koronavirusa.
Strahovi, skrbi, pomisleki? Kaj bo jeseni?
Največji strah, ki se človeku po dobrih dveh mesecih, odkar so bili učenci nazadnje v šoli, porodi, je, da morda čisto vsi učenci doma niso imeli pogojev za optimalno delo (tehničnih, socialnih). Morda za občino Vodice in učence naše šole naslednje dejstvo ne velja, a ravnatelji kar nekaj šol so mi potožili, da so bili nekateri njihovi učenci ob edini topel obrok, premnogi tudi ob prepotrebno varnost. Ob odprtju šole pa je moj največji pomislek, kako pričakovati od otrok, da se bodo držali na distanci. Zdi se mi nemogoče. Ker je bil klasični pouk prekinjen približno pred zadnjo tretjino šolskega leta, je odpadlo kar nekaj dejavnosti, ki so se jih učenci neizmerno veselili. Tako je najprej odpadel tabor šestošolcev v Centru šolskih in obšolskih dejavnosti Peca, potem smo odpovedali tabor prvošolcev na Rakitni. Tretješolci so bili ob drugi del plavalnega tečaja v bazenu CIRIUS Kamnik. Tudi številni dnevi dejavnosti so odpadli. Nadomestili smo jih z virtualnimi obiski z letnim delovnim načrtom planiranih ustanov, a to ni to, kar bi sicer učenci videli v živo. Ker se bliža zaključek osnovnošolskega izobraževanja za naše devetošolce, so le-ti na trnih, kaj bo z valeto in strnjenimi dnevi dejavnosti. Tudi osmošolci naj bi imeli v predzadnjem šolskem tednu športno-naravoslovni tabor v Centru šolskih in obšolskih dejavnosti Radenci. Usoda tabora še ni znana. Ker sem po naravi optimist, upam, da se morda razmere v deželi na sončni strani Alp toliko izboljšajo, da bi se ukrepi omilili in bi naše učence lahko odpeljali v prelepo Belo krajino.
Vsekakor je skrb za zdravje na prvem mestu, je pa po tako dolgem času na veliki preizkušnji še marsikaj drugega. Učenke in učenci si najbolj želijo pristnih prijateljskih stikov, brezskrbnega druženja, pohajkovanja. Če bomo dobro poskrbeli za osebno higieno in če se bomo izolirali iz družbe v primeru, če slučajno zbolimo, mislim, da smo na dobri, da koronavirus počasi zvodeni. Verjetno nam bo pri tem pomagala tudi narava. Poletni dnevi bodo prinesli višje temperature, na katere pa virus naj ne bi bil obstojen.
Želim si, da nas 1. septembra, ko bodo vzgojno-izobraževalne ustanove odprle vrata in se bo pričelo šolsko leto 2020/21, ne zajame drugi val okužbe s koronavirusom. Mnenja strokovnjakov so deljena. Če se bodo v poletnih mesecih odprle meje in bodo Slovenijo obiskali številni tuji turisti, se zaradi množičnih okužb predvsem v sosedni Italiji, stvari lahko hitro poslabšajo. Sam sicer močno upam, da temu ne bo tako. Vemo pa, da če bodo meje ostale zaprte, to ne bo dobro za našo prelepo deželo, saj je priliv od turizma še kako pomembna finančna injekcija.
Naj zaključim pozitivno. Menim, da so za nami najhujši tedni in upam, da smo na poti iz globokega brezna. Želim si, da se šolsko leto začne z našim tradicionalnim sprejemom prvošolcev in letno šolo v naravi, ki se je bodoči četrtošolci prav gotovo zelo veselijo. Poletne počitnice naj nas napolnijo z energijo, tako da bomo jeseni s polno močjo začeli usvajati nova znanja, s katerimi bomo sposobni premagovati problemi prve polovice leta 2020, ki so nam zagotovo velika življenjska lekcija.